Nástroje pre uľahčenie prístupu

Vyberte váš jazyk

oznamOznamujeme občanom, že termín podania daňového priznania k dani z nehnuteľnosti  je do 31. januára 2024

Kto musí podať daňové priznanie

Ak počas uplynulého roka, teda od 2.1.2023 do 1.1.2024 nedošlo k žiadnym zmenám v nehnuteľnostiach, ktoré vlastníte, máte v nájme či

užívate, daňové priznanie k dani z nehnuteľností nepodávate.  Povinnosť podať DP máte vtedy, ak ste sa v tomto období stali vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti alebo ak došlo k zmene druhu alebo výmery pozemku, účelu využitia stavby, bytu alebo nebytového priestoru alebo vám zanikne vlastníctvo, správa, nájom alebo užívanie nehnuteľností.

Za aké nehnuteľnosti sa DP podáva

1.    Stavby – dom, chata, garáž, humno, drobná stavba, napr. letná kuchynka, chliev, dreváreň, altánok a iné.

2.    Byty – byty v bytovom dome, nebytové priestory (napr. garážové státie v suteréne bytového domu, prípadne časti bytu, pri ktorých bola urobená zmena v užívaní a z časti alebo celého bytu sa tak stal nebytový priestor)

3.    Pozemky – záhradky v záhradkárskych osadách, záhrady pri domoch, dvory, stavebné pozemky, orná pôda, trvale trávnaté porasty, lesy, vinice a iné.

Aké zmeny nehnuteľnosti majú vplyv na podanie DP

Najčastejšie zmeny, pri ktorých sa vyžaduje podanie daňového priznania sú:

  • kúpa nehnuteľnosti,
  • predaj nehnuteľnosti,
  • darovanie nehnuteľnosti,
  • nehnuteľnosť nadobudnutá darom,
  • zdedenie nehnuteľnosti,
  • nehnuteľnosť nadobudnutá dražbou
  • rozvod a následné rozhodnutie súdu o majetkovom vysporiadaní – v týchto prípadoch sa väčšinou mení podiel na spolu vlastnených nehnuteľnostiach,
  • získanie právoplatného stavebného povolenia, či dodatočného stavebného povolenia – v tomto prípade sa mení druh pozemku, napr. záhrada sa zmení vydaním stavebného povolenia na stavebný pozemok. Za stavebný pozemok sú považované všetky parcely až do vydania právoplatného kolaudačného rozhodnutia.
  • získanie právoplatného kolaudačného rozhodnutia,
  • získanie právoplatného povolenia na zmeny v užívaní stavby, na zmeny v užívaní bytu alebo časti bytu (napr. sa rozhodnete jednu miestnosť v rodinnom dome využívať na podnikanie a zmeníte jej využitie z obytnej miestnosti na kancelárske priestory)
  • zbúranie stavby – samozrejme na základe povolenia na odstránenie stavby a táto skutočnosť je následne zaznamenaná aj v katastri nehnuteľností
  • pozemkové úpravy – ak sa vás týka proces preusporiadania pozemkov v jednotlivých katastrálnych územiach a došlo u vás k zmene vo vlastníctve, je potrebné, aby ste DP podali
  • nájomný vzťah so Slovenským pozemkovým fondom,
  • dlhodobý nájomný vzťah, ktorý je zapísaný v katastri – táto možnosť sa týka skôr podnikateľov. Ide o dlhodobý nájom pôdy min. 5 rokov a tento vzťah je zapísaný v katastri.
  • keď sa zmení výmera parcely rozdelením alebo nastanú iné dôležité skutočnosti majúce vplyv na vyrubenie dane z nehnuteľností.

Ak ste sa v predchádzajúcich situáciách nenašli, a nie ste si istý, či máte alebo nemáte DP podať, obráťte sa na obecný alebo mestský úrad, v ktorého katastri sa vaša nehnuteľnosť nachádza, a poraďte sa.

Kde a kedy treba DP podať

Ak u vás došlo k zmene v období medzi 2.1.2023 a 1.1.2024, ste povinný podať DP najneskôr do 31. januára 2024  Obci Nová Bystrica.

  • Zaplatiť daň je potrebné 45 dní odo dňa prevzatia rozhodnutia.

Tlačivo na PRIZNANIE  nájdete tu: pdfTlačivo na PRIZNANIE k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje
podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
v znení neskorších predpisov nájdete tu.pdf1.06 MB

Viac informácii tu: pdfDaň z nehnuteľností na rok 2024.pdf395.04 KB

zskmojekysucekysucke muzeum